3/31/2022

Fırçadaki Son Şiir, Hanife Mert tarafından yazılmış ve Orhan Veli' yi anlatan biyografik bir roman. Türk Şiiri' nin en önemli isimlerinden biri olan Orhan Veli' nin hayatını, yaşadıklarını, aşklarını, ailesini, yakın çevresini ve şiire olan tutkusunu bu romanda açıkça görebiliyorsunuz. 


Ayrıca dönemin siyasi ve sosyal hayatıyla birlikte şiir ve sanat camiası hakkında da bilgi edinebiliyorsunuz. Özellikle Orhan Veli, Oktay Rıfat ve Melih Cevdet Anday' ın öncülüğünü yaptığı şiir hareketi olan '' Garip'' in başına gelenleri biraz da şaşkınlıkla okuyorsunuz. Günlük konuşma dilinde yazılan, vezin ve kafiyeye karşı çıkan tarzda yazılan bu şiirlere, dönemin klasik ve ünlü şairleri büyük tepki gösteriyorlar. Küçümseyici ve hakarete varan ağır eleştirilerde bulunuyorlar. Nazım Hikmet, Yahya Kemal, Yusuf Ziya Ortaç, Orhan Seyfi Orhan gibi önemli şair ve yazarlar tepkilerini açıkça ortaya koyuyorlar. Orhan Veli' nin çektiği yoksulluk, parasızlık ve yalnızlık duygusu içiniz cız etmesine neden oluyor. Kitabın isminin çıkış hikayesi de bunu destekliyor. Orhan Veli öldüğünde yakın arkadaşlarından Sabahattin Eyüboğlu eşyalarını teslim almaya gider. Eşyalardan biri de kağıda sarılı bir diş fırçasıdır. Kağıtta yazan şiir de tamamlanmamış olan '' Aşk Resmi Geçidi'' isimli şiirdir.

Kitabın büyük bir emek ve detaylı bir araştırma sonucu yazıldığı belli oluyor. Ayrıca son derece akıcı bir üslupla yazılmış. Abartısız, dramatize etmeden güzel bir anlatım tarzı var. Kitabın duygusu okuyucuya geçiyor.

Categories:

14 yorum:

  1. Bu tanıtım için çok teşekkürler, daima şiirin içinde kalacak birinin hayatının irdelenişini okumak hoşuma gider.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim güzel bir kitap olmuş.

      Sil
    2. Merhaba, bu cuma Radyo Momentos yayınına kulak vermenizi öneririm. :)

      Sil
  2. Turgay Bey öncelikle size çok teşekkür ediyorum. Kitabımı okuduğunuz ve yorumladığınız için. Edebiyatımızda iz bırakan nice şair ve yazarların yaşam öykülerini yazmak ve gelecek kuşaklara anlatmayı sosyal sorumluluk olarak düşündüm ve yazdım. Ünlü Şair Orhan Veli'yi pek çoğumuz şiirlerinden tanır. Hele de "Anlatamıyorum" şiirini bilmeyen yoktur sanırım. Ben de Orhan Veli'yi lisede edebiyatta gördüğümüz 1. yenilerden Garip Akımı öncülerinden diye bilirdim. Neden Orhan Veli? Ben de şiirlerini çok severek okurdum. Özellikle Anlatamıyorum şiirinde, şair acaba neyi anlatamıyor? düşüncesiyle araştırmaya başladım. O dönemin şairleri yazarları sanatçılarını araştırmaya başlamak okyanusa dalmak gibi bir şeydi. Araştırdığım sadece Orhan Veli değildi. Çünkü pek çok ünlü yazar, şair, sanatçıyı da araştırmak gerekiyordu. Günümüz insanı şair Orhan Veli'nin dışında dost, arkadaş canlısı Orhan Veli'yi tanısın istedim. Çünkü ünlü şairin tüm çabası şiiri burjuva sınıfı denilen sınıfın dışında halkın da şiire dahil olmasını onların da şiir okumasını ve şiir yazması için mücadele etmiş. Bu uğurda ağır hakaretlere uğramış. Ancak mücadelesinden asla vazgeçmemiş. Açlık yokluk ve sefaletle geçen bir ömür yaşamış. 36 yıllık kısa yaşamında pek çok güzel eserler vermiş. Ölümünün üzerinden 72 yıl geçmesine rağmen hala sevilmesinin bir nedeni olmalı. Sizin şahsınızda umarım kitabım çok fazla okuyucuya ulaşır. Tekrar teşekkür ediyorum. Sağlık ve esenlikler diliyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Asıl ben teşekkür ediyorum bu güzel kitap için. Ayrıca sevdiğim bir şair olan Orhan Veli' nin hayatını böyle keyifli bir anlatımla okumuş oldum. Selamlar.

      Sil
  3. Selam 🙋🏻‍♂️, Uzun zaman sonra buralara yeniden geldim. Yakında bol bol ziyarete gelirim 😂.
    Güzel bir paylaşım olmuş teşekkürler 👍😂

    YanıtlaSil
  4. okuycam ben de işallah :) iyi yazarımız o :)

    YanıtlaSil
  5. Ben henüz okuyamadım ama eminim Hanife hanım çok emek vermiştir.

    YanıtlaSil
  6. Orhan Veli ile lisedeki edebiyat öğretmenim Hüsniye Hocam sayesinde tanışmıştım ve o günden beri çok severim şiirlerini. Ama kendisine hayranlık duy(a)muyorum. Şiir yazmaktaki ustalığını kendi yolunu çizip yürümekte kullanamamış bence. Birkaç yazarın ve şairin gerçek hayatlarını öğrendikten sonra genel kanım yazarı/şairi yakından tanımadan sadece eserleri ile bilip sevmek daha iyi bence. Tabi bu tamamen benim şahsi fikrim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aslında bu kitap Orhan Veli' nin yapamadıklarını ve nedenlerini de görmemizi sağlıyor. Başından geçenler ve verdiği mücadele açıkça ortaya konuyor.

      Sil

Yorumlar:

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!