6/26/2021

Orhan Pamuk' un 5 yıldır üzerinde çalıştığı romanı '' Veba Geceleri'' Yapı Kredi Yayınları' ndan çıktı. Kitabın ilk baskısı 300.000 adet olarak yayımlandı. Kitapta, 1901 yılında, Osmanlı İmparatorluğu' nun 29. vilayeti olan hayali Minger Adası' nda meydana gelen veba salgını anlatılıyor. Her ne kadar Covid 19 salgınına denk geldiği için ısmarlama bir roman olarak yazıldığı düşünülse de işin aslı öyle değil. Orhan Pamuk romanı 40 yıldır düşündüğünü ve 5 yıl önce yazmaya başladığını belirtiyor.
V. Murat' ın kızı ve aynı zamanda 2. Abdülhamit' in yeğeni olan Pakize Sultan' ın o yıllarda yazdığı 113 mektubu temel alıyor kitap. Romanın anlatıcısı ise Pakize Sultan' ın torunu tarihçi Mina Mingerli. Minger Adası' nda meydana gelen veba salgını nedeniyle Padişah 2. Abdülhamit, Sağlık Başmüfettişi kimyager Bonkowski Paşa' yı adaya gönderiyor. Daha sonra da yeğeni Pakize Sultan' la evlendirdiği Doktor Nuri' yi karısıyla birlikte adaya gönderiyor. Kolağası Kamil' in görevi ise Pakize Sultan' ı korumak. Ada nüfusunun yarısının Müslüman diğer yarısının gayrimüslim oluşu veba önlemlerinde zorluk teşkil ediyor. Adada bulunan tarikatların etkinliği ve salgına bakış açıları salgınla mücadeleyi etkiliyor. Adanın valisi Sami Paşa, salgın bahanesiyle Minger Adası' nın Osmanlı' dan koparılacağından endişe duyduğu için salgın önlemlerine mesafeli davranıyor. 
Orhan Pamuk '' Veba Geceleri'' romanını yazarken çok sayıda tarihi ve tıbbi doküman okumuş ve resim incelemesi yapmış. Anlattığı detaylar o döneme ne kadar hakim olduğunu gösteriyor olsa da çok fazla detay vermesi, kitabın okuması kolay olsa da hikayenin akıcılığını olumsuz etkilemiş. Olaylar arası hızlı geçişlerin olması ve meydana gelen sıra dışı olayların etkilerinin üzerinde durulmaması, meydana gelen bu olayların önemsiz olduğu hissi yaratıyor. Ama bunlar ''Veba Geceleri'' romanının oldukça başarılı tarihi bir roman olduğu gerçeğini değiştirmiyor.
'' Tuhaf rüyalar ve kabuslar gördü, dalgalı bir denizde yükselip alçaldı. Uçan aslanlar, konuşan balıklar ve alevler içinde koşan köpek orduları vardı. Derken alevler farelere bulaşıyor, yanan şeytanlar gülleri kemirip parçalıyordu. Bir kuyunun çıkrığı, bir değirmen, açık bir kapı durmadan dönüyor, alem daralıyordu. Sanki güneşten yüzüne ter damlıyordu. İçi sıkışıyor, koşup kaçmak istiyor, kafası bir hızlanıyor, bir duruyordu.''
Categories:

18 yorum:

  1. Salgın hastalıkları anlatan kitapları okumak istiyorum: Kolera günlerinde aşk ve Veba geceleri...Yorumunuz için teşekkürler :)

    YanıtlaSil
  2. Bu sıralar okuduğum kitaplardan biri. Çok ağır gidiyor çünkü defalarca yazılanlar üzerine ekstra araştırma yapıp okuyorum, bu aslında bir "roman"ın pek neden olmadığı türde bir merak, genelde araştırma ve denemelerde bu "daha fazlasını öğrenme ihtiyacı"na kapılırım. Veba Geceleri bu nedenle hoşuma gidiyor.
    Fakat cümlelerin yapısı gerdi beni de, devrik cümleyi Orhan Pamuk sık kullanır ama bu romanda biraz ne bileyim, aşırı kaçmış, insana "hızla çalakalem yazılmış" hissi veriyor. Belki bunu aslında kitabı yazan kişinin başkası olduğuna okuru ikna etme yönteminin bir nüansı olarak almalıyız ama biraz fazla göz kamaştırdı doğrusu....
    Fakat evet, özellikle aslında Türkiye Cumhuriyetinin kuruluşuna, 16 Temmuz olaylarına falan göndermeler yapılması çok etkileyici bence.. Alt metinler iyi..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Okurken yoran detayları var kitabın. Siyasi göndermeleri seviyor Orhan Pamuk.

      Sil
  3. pamuk kurgularını hiç okuyamıyorum. pamuğun dünyasına giremedim. ama kurgu dışı kitaplarını çok severim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Orhan Pamuk bu. Ya seversin ya nefret edersin:)

      Sil
  4. Pamuk sevenlerdenim. Yeni kitabını aldım henüz okumadım. 😊
    Yeni kitabınızı keyifle okuyun

    YanıtlaSil
  5. Eveeet Orhan Pamuk'u geçte olsa keşfettim. Dili ve anlatımı tam bana göre. Paylaştığınız bu kitapta listemde. :)

    YanıtlaSil
  6. Yazı dili nedense bana soğuk gelse de Beyaz Kale kitabını çok beğenmiştim. Bu kitabını da okumak istiyorum sıra gelirse.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Orhan Pamuk kolay bir yazar değil. Kendine has bir tarzı var.

      Sil
  7. Orhan Pamuğun bu kitabını henüz okumadım. Kalemini seviyorum bazen çok detay verip bıktırabiliyor ama 😃

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet çok detaylı araştırma yaptığı için detay fazla olabiliyor. Bu kitapta da fazla detay yer alıyor.

      Sil

Yorumlar:

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!