1/06/2017

Ödül, en önemli motivasyon araçlarından biri. Evde ve iş yerinde sıkça kullanılıyor. Ödülün temel amacı, beklenen davranışların gerçekleşmesini sağlamak. Çocukların ödevlerini yapmasından, çalışanların hedeflerini tutturmasına kadar uzanan geniş bir alanda kullanılıyor.
Peki ödül o kadar masum bir uygulama mı? Dr. Özgür Bolat, '' Beni Ödülle Cezalandırma '' kitabında bir nevi ödülün karanlık yüzünü gösteriyor. Ödülün, çocuklar ve çalışanlar üzerindeki olumsuz etkilerini, yapılmış olan çeşitli araştırmalarla ve deneylerle ortaya koyuyor. Ödüle ulaşma çabasının ve ödül odaklı olmanın etik olmayan davranışlara yönelmeyi de beraberinde getirebileceğine dikkat çekiyor. İş yerinde adaletsiz ödül uygulamalarının çalışanları olumsuz etkilediğini, çatışmaya neden olduğunu ve hatta işten ayrılmaya kadar gittiğini söylüyor. Özellikle çocuk yetiştirmede kullanılan ödül uygulamalarının, çocukların gelişimine olumsuz etkilerini örneklerle anlatıyor. Kitaptan bazı başlıklar şöyle:
  • Ödül gerçekten işe yarar mı?
  • Ödül başarıyı ve mutluluğu nasıl etkiler?
  • Ödül performansı arttır mı?
  • Ödül öğrenmeyi nasıl etkiler?
  • Ödül etik dışı davranışlar özendirir mi?
  • Ödül ilişkileri bozar mı?
  • Ödül şirketlerin performansını düşürür mü?
  • Aileler neden ödül verir?
  • Ödül yerine ne yapmalı?
  • Koşulsuz ebeveynliğin prensipleri
Categories:

24 yorum:

  1. İnsanlarda pek işe yarayacağını sanmıyorum ödüllendirmenin.

    YanıtlaSil
  2. Bu kitabı görmüştüm.Konu başlıkları da önemli.Aileler okumalı diye düşünüyorum :)

    YanıtlaSil
  3. Aileler ve eğitimciler okumalı mutlaka. Çok faydalı bir kitap.

    YanıtlaSil
  4. Merhabalar..Blog dünyasında yeniyim. Lütfen takip ederek destek verir misiniz?

    YanıtlaSil
  5. Tarzım bir kitap. Okumayı seveceğim bir tür. Teşekkürler... Sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkürler. Umarım beğenirsiniz. Selamlar.

      Sil
  6. Bu kitabı okumaya başlamıştım 40. sayfalara kadar geldim sonra yoğunluktan ve sınavlarımın olması nedeniyle geri kalanını okuma fırsatı bulamadım bir türlü inşallah 1 hafta sonraki sınavımdan sonra devam edeceğim. Kitap gerçekten mükemmel bir kitap bence herkesin özellikle çocuklarının her istediğini anında yapan anne babanın mutlaka okuması gereken bir kitap diye düşünüyorum.
    Kitap hakkındaki değerlendirmeleriniz için teşekkür ederim Turbay bey.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim Gökhan bey. Kitap çocuk yetiştirmede yapılan hatalara dikkat çekiyor. Aynı zamanda iş dünyasındaki ödüllendirmenin sakıncalarını da anlatıyor. Selamlar.

      Sil
  7. Aileler kesinlikle okumalı

    YanıtlaSil
  8. Bu kitap bana ablamın hediyesi. Yazar sıklıkla okul konferanslarına katılan bir isim. Düşüncelerinden az çok haberdardım bu tarz kitaplarla aram çok iyi olmasa da bir anne olarak "Gözden kaçırdığım bir şeyler olabilir." diyerek okumuştum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Faydalı bir hediye olmuş aslında:) Dediğiniz gibi gözden kaçan şeyler çokça oluyor. Bu tarz kitapların yararlı olduğunu düşünüyorum. Selamlar.

      Sil
  9. Kitabı okumadım; ama yazarın benimle aynı fikirde olmasına sevindim:)
    Ödül motive eder diye düşünülür genellikle, pek çok olumsuzluğa yol açar oysa. En başta ''sürekli ödül beklentisi'' geliştirir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet ödül verdikçe değersizleşiyor. Ödül beklentisi de sürekli verilmesini zorunlu kılıyor. Vermeyince de sorun çıkıyor.

      Sil
  10. Yazarı bir çok programda dinledim. Çok beğendim. Kitabi en kısa zamanda okuyacağım. Evet ödül vermeyin diyor ama bu uygulama da biraz zor oluyor. Ödül bazen pekiştirici de oluyor aslında. Belki de neye ödül verdiğinize bağlı

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ödülü doğru kullanmak önemli. Her şeyi ödülle çözmenin mümkün olmadığını vurguluyor yazar.

      Sil
  11. Birçok yerde yorumunu okudum güzel bir kitap olmali.

    YanıtlaSil
  12. Cafe Tigrisin blog keşif etkinliğinden geliyorum ve sizi takibe aldım. Bana da beklerim muhakkak.

    www.nilgunozenaydin.com

    YanıtlaSil

Yorumlar:

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!