8/10/2019

İstanbul ile İzmir arasını 8 saatten 3,5 saate indirecek olan otoyolun son etabı açıldı. 515 km olan iki şehir arasındaki mesafe 426 km ye düşmüş oldu. Otoyolun toplam maliyeti 11 milyar dolar olarak açıklandı. Yap İşlet Devret modeliyle otoyolu yapan konsorsiyum, 22 yıl 4 ay boyunca otoyolun işletmesini yapacak.
Yap İşlet Devret
Otoyolun geçiş ücreti otomobiller için tek gidiş 256,3 TL olarak açıklandı. Yani, otoyolu ve Osmangazi Köprüsünü kullanarak İstanbul- İzmir arası gidiş geliş yaparsanız 512,6 TL ücret ödemeniz gerekiyor. Rakamın bu kadar yüksek olmasının nedeni otoyolun Yap İşlet Devret modeliyle yapılmış olması. Bu modelde finansmanı yatırımcı firma sağlıyor. Haliyle kar amacı da güdüyor. Belli bir süre işlettikten sonra yaptığı yatırımı ( köprü, otoyol, hastane vb.) devlete devrediyor. Bu süre içerisinde devlet yolcu geçiş garantisi veriyor. İstenilen yolcu sayısına ulaşılamazsa devlet aradaki farkı ödüyor. Böylece yatırımcının geliri garanti edilmiş oluyor. Her geçiş yatırımcıya gelir getirdiği için bu şekilde yapılan köprü ve otoyollar bayramlarda ücretli oluyor. Devletin yaptıkları ise ücretsiz oluyor.
Parayı Kim Ödüyor
Yap İşlet Devret modeli yatırımlarda devletin kasasından para çıkmadığı söyleniyor. Devletin geliri vatandaşın vergilerinden oluştuğu için aslında yatırımı yapan firmalar devlet adına vergi toplamış oluyorlar. Yatırımcı firma yoldan geçiş yapanlardan hedeflediği tutarı toplayamazsa aradaki farkı devlet, yani yine vatandaş ödüyor. Bu sefer yoldan geçmeyen vatandaş da ödüyor. İstanbul boğaz köprü geçiş ücretlerine bakıldığında, devletin yaptığı 1. ve 2. köprülerden geçiş ücreti 8,75 TL iken, Yap İşlet Devret modeliyle yapılan 3. köprünün geçiş ücreti 19,15 TL. Özetle Yap İşlet Devret modeliyle yapılan yatırımlarda da yatırım maliyeti ve kar vatandaşın cebinden çıkıyor. Hatta özel sektör yatırımı olduğu için daha fazla para vatandaşın cebinden çıkıyor.
Categories:

6 yorum:

  1. Her yol yapıldığında Deli Dumrul geliyor aklıma. Geçenden 5 akçe geçmeyenden döve döve 10 akçe :/

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynen. Geçsen de geçmesen de o para ödenecek.

      Sil
  2. ha haa olan hep bize oluyoo :)

    YanıtlaSil
  3. Keşke daha uygun olsa, herkes kullansa ve sürümden kazansalar. Pahalı olduğu için kullanmayan ama iş şakşakçılığa gelince en önde gidenler de işin ayrı bir tarafı

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Maalesef bu finans modeliyle uygun fiyatlı olması mümkün görünmüyor.

      Sil

Yorumlar:

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!